Ambitne Bezpieczeństwo

Jako kandydat na Prezydenta Polski przedstawiam Państwu kilka najważniejszych spośród wielu postulatów zawartych w moim programie Ambitnej Polski, postulatów dotyczących bezpieczeństwa Polek i Polaków.

W III RP przyjęliśmy nieszczęśliwie cele średnioterminowe (przynależność do UE i NATO) za nasze cele strategiczne. W ten sposób zaniedbaliśmy rozbudowę własnej siły militarnej, zaś kwestia naszego bezpieczeństwa została „wyoutsourcowana”. Ta sytuacja wymaga natychmiastowego działania. Prezydent jako zwierzchnik sił zbrojnych musi tu być czynnikiem wiodącym, przejmując przywództwo nad przygotowaniami do ewentualnej agresji zbrojnej. Deklaruję swój program ambitnego bezpieczeństwa – si vis pacem, para bellum. Musimy zapewnić taki poziom naszej gotowości militarnej i odporności państwa, żeby nikomu się nie opłacało nas zaatakować. 

Oto jak to zrobię:

Silna armia
Trzeba wdrożyć pilny program rozbudowy i modernizacji polskich sił zbrojnych, na miarę naszego potencjału narodowego i potrzeb wynikających z sytuacji geostrategicznej. Budowaliśmy nasz potencjał militarny wyłącznie jako część architektury sojuszy, która obecnie podlega rewizji. Musimy zapewnić taki poziom naszej gotowości militarnej i odporności państwa, żeby nikomu się nie opłacało nas zaatakować.

Nuclear sharing
Polska powinna dążyć do przystąpienia do programu NATO Nuclear Sharing i dążyć do umieszczenia na naszym terytorium amerykańskiej broni jądrowej. Posiadanie broni atomowej jest obecnie jednym z ważniejszych czynników odstraszania. Obecnie wśród krajów uczestniczących w nuclear sharing są: Niemcy, Włochy, Holandia, Belgia, Turcja. Polska powinna też przyspieszyć prace nad budową elektrowni jądrowych, nie tylko ze względu na potrzeby związane z bezpieczeństwem energetycznym naszego Kraju ale również po to aby stać się państwem progowym tj. potencjalnie mogącym uruchomić – oczywiście w koordynacji z sojusznikami – własny program zbrojeń jądrowych. Polska powinna przyspieszyć pracę nad budową elektrowni atomowej również po to, by stać się państwem progowym, tj. potencjalnie mogącym uruchomić – oczywiście w koordynacji z sojusznikami – własny program zbrojeń jądrowych.

Obronny kontrakt społeczny
Wysiłek przygotowania wojska na odstraszającym poziomie nie może abstrahować od społecznego konsensusu. Koniecznie należy włączyć do systemu bezpieczeństwa reprezentację społeczną oraz szerokie rzesze byłych funkcjonariuszy i żołnierzy wyeliminowanych na skutek różnych zawirowań politycznych ze służby w minionych 20 latach, oraz tych którzy pomimo przejścia na emeryturę mogliby nadal służyć Państwu Polskiemu swoją wiedzą i doświadczeniem.

System szkolenia rezerw
Obecnie w obliczu zagrożenia wojennego na naszej wschodniej granicy może stanąć nawet 1,3 miliona żołnierzy wroga, którym jesteśmy w stanie przeciwstawić mniej niż 200.000 żołnierzy polskich. Mamy piętnastoletnią lukę w kształceniu rezerw. Trzeba wprowadzić system obowiązkowego szkolenia rezerw wojskowych, gdyż tylko wówczas polska armia będzie w stanie osiągnąć wystarczający poziom odstraszania.

System obrony cywilnej i ochrony ludności
Obecnie ludność cywilna jest zakładnikiem konfliktu zbrojnego, nieświadomym swego stanu bezbronności. Trzeba pilnie opracować i wdrożyć całościowy system obrony cywilnej i ochrony ludności oraz powołać odrębną formację pełniącą funkcję gospodarza tego systemu, odpowiedzialnego za organizację i realizację jego zadań. Koniecznym jest przyspieszenie działań mających na celu wybudowanie systemu schronów dla ludności cywilnej pozwalających zagwarantować bezpieczeństwo obywatelom naszego Kraju, podobnie jak ma to miejsce w krajach skandynawskich.

Reforma służb specjalnych
Obecnie źle zarządzane i pozbawione nadzoru i kontroli służby zajmują się same sobą, zamiast bezpieczeństwem państwa, oraz degenerują się, nadużywając przyznanej im władzy do własnych interesów. Konieczne jest podjęcie pilnych prac nad ustanowieniem efektywnego systemu zarządzania i koordynacji służbami wywiadu i bezpieczeństwa oraz demokratycznego nadzoru i kontroli tego sektora państwa. Służby specjalne (wywiadu i bezpieczeństwa) powinny zostać pozbawione narzędzi ingerencji w życie polityczne w postaci uprawnienia do wydawania uprawnień do dostępu do tajemnic państwowych. Uprawnienie to powinno zostać przyznane powołanemu w tym celu niezależnemu urzędowi. Po wyborze na prezydenta przedstawię projekt ustawy reformującej system tajemnic państwowych, w tym odbierającej uprzywilejowany dostęp do nich, bez poddawania się postępowaniu sprawdzającemu, posłom i senatorom oraz członkom rządu. Należy dokonać gruntownej przebudowy struktury i modelu funkcjonowania służb specjalnych, dostosowanego do wyzwań i możliwości współczesności, opartego na paradygmacie wiodących, współczesnych służb wywiadowczych ery cyfrowej. Wypracowany model zostanie wdrożony w drodze ustawy/ustaw, zakładających etapowe wdrażanie poszczególnych rozwiązań w perspektywie od 2 do 5 lat. W miarę wdrażania poszczególnych etapów reformy dotychczasowe struktury będą wygaszane.

Wywiad radioelektroniczny
Powołanie wyspecjalizowanej służby odpowiedzialnej za prowadzenie strategicznego wywiadu radioelektronicznego (SIGINT) oraz działania wywiadowcze w cyberprzestrzeni, na wzór istniejących podobnych służb w państwach sojuszniczych (USA – NSA, Wielka Brytania – GCHQ) czy w Izraelu (jednostka 8200).

System szkoleń wojskowych
Trzeba rozwinąć system szkoleń strzeleckich oraz wypracować mechanizmy i struktury pozwalające zagospodarować w maksymalnym stopniu zapał i potencjał ponad 380 000 posiadaczy pozwolenia na broń, stanowiących bezcenny zasób świadomych i wyszkolonych rezerw obronnych. W obecnym modelu ich kwalifikacje są całkowicie niewykorzystane, pozostając poza systemem obronnym państwa. Należy pilnie zweryfikować i usprawnić system wydawania pozwoleń na posiadanie broni poprzez obniżenie kosztów administracyjnych i szkoleń strzeleckich, kosztów egzaminów i badań lekarskich. Naszym celem jest potrojenie ilości Polaków posiadających broń i umiejących się nią posługiwać.

Nowa architektura bezpieczeństwa
W obecnej sytuacji niepewności strategicznej sojuszy należy zainicjować aktywne działania na forum sojuszniczym ukierunkowane na budowę alternatywnej architektury sojuszów na zasadzie koalicji chętnych, bazującej na tzw. Łuku Północnym, czyli Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii, Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, państwach Bałtyckich a także Niemczech. Polska powinna być tu inicjatorem i liderem tego procesu.

Zakończyć fikcję układu NATO-Rosja
W obliczu zmian, zaszłych po agresji Rosji na Ukrainę w 2014 i 2022 roku roku, w tym rozlokowanie w Polsce i krajach Bałtyckich sił NATO, układ NATO-Rosja jest martwy i stanowi już tylko pretekst do wysuwania żądań przez stronę rosyjską. Należy doprowadzić do wypowiedzenia przez NATO Aktu Stanowiącego o Wzajemnych Stosunkach, Współpracy i Bezpieczeństwie pomiędzy NATO a Rosją z 1997 roku.

Konwersja KPO na europejski fundusz odporności
Unia Europejska wprowadziła dodatkowe podatki i zaciągnęła w imieniu państw członkowskich kredyty na realizację utopijnej ideologii Zielonego Ładu a ma kłopoty z zebraniem środków na ochronę swego istnienia. Należy pilnie dokonać konwersji KPO (i szerzej – całego NextGeneration#EU) na program rozwijający europejskie zdolności militarne i system odporności.

Ofensywa dyplomatyczna wymaga profesjonalnych kadr
W zakresie dyplomacji wymóc naszą obecność podczas podejmowania międzynarodowych decyzji dotyczących nas i naszego regionu. Prowadźmy aktywną i sprawczą politykę zagraniczną z głównym priorytetem, jakim jest polski interes narodowy i realizacja racji stanu jako zapewnieniem pokojowego rozwoju Kraju i bezpieczeństwa Polakom w budowaniu ich dobrostanu. Konieczna jest głęboka reforma polskiej dyplomacji, w tym przede wszystkim przywrócenie pionowej struktury zarządzania, wzmocnienie znaczenia wiceministrów i dyrektorów departamentów oraz profesjonalizacja, odpolitycznienie i likwidacji koterii kadrowych. Kluczowym zadaniem dyplomacji na kierunkach innych niż strategiczne, ma być promocja polskiej gospodarki.

Lasy naszą bronią
Polska powinna w ramach wzmacniania obrony państwa uruchomić proces sadzenia lasów, tak by w perspektywie ok. 15 lat stworzyć zaporę zmuszającą ew. siły agresora do poruszania się w wąskich szczelinach, w których będziemy mieli łatwość niszczenia sił przeciwnika.

Myślenie strategiczne
Należy wzmocnić rządowe ośrodki analityczne, które mają tworzyć analizy zawierające rekomendacje, a nie zajmować się działalnością czysto teoretyczną. Sytuacja, w której w rządowych ośrodkach analitycznych nie pracuje ani jeden b. ambasador, a ścieranie się poglądów jest dobrem rzadkim jest patologiczna.

Straż Graniczna
Straż Graniczna to formacja na pierwszej linii obrony. Jej funkcjonariuszom należy się bezwzględny szacunek, a sama SG powinna być powiększona i dofinansowana. Potrzebne jest stworzenie niezbędnych ram prawnych do lepszego współdziałania takich formacji, jak Wojsko Polskie czy Straż Graniczna, w ochronie infrastruktury krytycznej na morzu.

Polityka morska
Włączenie MSPiR do kompetencji służby mundurowej, specjalizującej się w ratownictwie. Oczywiście z zabezpieczeniem finansowania, zdolności i bazy ludzkiej zabezpieczenie finansowania na działalność bieżącą Stoczni Wojennej i rozwój kompetencji technologicznych. Zabezpieczenie finansowania na działalność bieżącą Stoczni Wojennej i rozwój kompetencji technologicznych. Być może można byłoby pomyśleć o powołaniu funduszu celowego, mającego na celu zabezpieczenia finansowania na rzecz projektów badawczych i rozwojowych dla polskich stoczni.

Bałtyk morzem sojuszników
Bałtycka Organizacja Współpracy Wojskowej, która powinna zająć się intensyfikacją współpracy w zakresie wymiany danych, ćwiczeń, regularnych wspólnych manewrów wojskowych, które symulują obronę krytycznej infrastruktury, co poprawia koordynację i przygotowanie do realnych zagrożeń.

Zobacz także